خودارضایی و تاثیر آن بر میزان استرس

یکی از فعالیت های جنسی که امروزه بین نوجوانان و جوانان (دختر و پسر) رایج شده است، خود ارضایی است. در دوران کودکی و حتی نوجوانی این یک مسئله طبیعی و حتی سالم است که فرد برای کشف بدن خود از آن استفاده می کند و در واقع جزئی از روند بلوغ جنسی فرد می باشد. با این حال، برخی از افراد به دلیل خود ارضایی، مشکلات سلامت روانی مانند احساس استرس و اضطراب یا گناه یا سایر اختلالات خلقی را تجربه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا برخی از افراد در نتیجه خود ارضایی دچار اضطراب می شوند و چه کاری می توانید برای کمک به تسکین یا از بین بردن این احساسات انجام دهید، مطالعه کنید.

چرا خود ارضایی ممکن است باعث استرس شود؟

بهتر است قبل از اقدام به هر موردی با یک مشاور جهت درمان خودارضایی کلیک کنید. اما به طور كلي، از ديدگاه روان شناسي و پزشكي، پديده خود ارضايي از چندین جهت رابطه مستقيم و غير مستقيم دارد.
به طور معمول، افرادي كه به خود ارضايي مبتلا هستند، دارای تكانه ها و تنش های جنسي ارضا نشده اي می باشند، که به خودی خود، اين گونه تنش های ارضا نشده جنسي، منجر به ایجاد استرس و اضطراب در فرد شده و در نتیجه شخص براي كاهش تنش هاي جنسي خود، با روي آوردن به خود ارضايي، به غلط خود را تخليه کرده و تا حدودی از تنش هاي خود کاسته و به آرامش كاذب مي رسد.

تماس با ما

اما نکته مهم و قابل توجه این است که چون فرد براي رفع نیاز جنسي و كاهش تنش هاي جنسي ارضا نشده خود به يك روش كاذب روي آورده است، به سرعت اثر آن زائل شده و استرس و اضطراب قبلي با شدت بيشتر مجددا به شخص باز گشته و او را وادار به تكرار خود ارضايي مي كند. به همین دلیل است كه معمولاً در این افراد روز به روز بر شدت خود ارضايي افزوده شده و به مرور به دفعات بيشتر و در فواصل زماني كوتاه تر صورت می گیرد و گاها این افراد دچار اعتیاد به خود ارضایی می شوند.

همانطور که می دانید در بسیاری از ادیان از جمله اسلام این عمل گناه بوده و نباید انجام شود. پديده خود ارضايي، عملي غير طبيعي و برخلاف فطرت انساني براي رفع غريزه جنسي است و به این علت که از نظر آموزه هاي ديني و تعاليم اسلامي، يك گناه بزرگ به شمار مي رود، باعث پيدايش احساس گناه افراطي و شديد گرديده كه در نتيجه آن، منجر به ایجاد استرس و اضطراب در فرد مبتلا می گردد.

ممکن است زمانی که احساس می کنید برانگیخته شده یا درگیر فعالیت های جنسی می شوید، احساس دلهره یا نگرانی را تجربه کنید. یک مطالعه نشان داد که مردان جوان با بیشترین فراوانی خود ارضایی می کنند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که مردانی که اغلب خود ارضایی می‌کنند، سطوح بالاتری از اضطراب دارند. به این معنا که مردانی که بالاترین احساس گناه را برای خود ارضایی تجربه کردند، بالاترین سطح اضطراب را نیز داشتند.

اضطراب ناشی از خود ارضایی ممکن است ناشی از احساس گناه باشد. احساس گناه در مورد خود ارضایی ممکن است با دیدگاه های معنوی، فرهنگی یا مذهبی مرتبط باشد که ممکن است خود ارضایی را غیراخلاقی بدانند. اضطراب می تواند در نهایت باعث ایجاد چندین مشکل از جمله اختلال عملکرد جنسی شود. همچنین ممکن است اضطراب و استرس فقط به نوع یا سبک خاصی از تحریک جنسی مربوط باشد. به عبارت دیگر، خود ارضایی ممکن است باعث اضطراب شود، اما آمیزش ممکن است اینطور نباشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، خود ارضايي مکرر آستانه تحريك را به شدت پايين آورده و باعث مي شود كه فرد در اثر محرك های واقعي يا تخيلي و در عین حال محدود، دچار تحريك جنسي شده و به مرور زمان بدن شخص در يك حالت تحريك جنسي دائمي قرار مي گيرد. متاسفانه اين حالت خود موجب استرس دائمي در فرد مي شود. جالب است بدانید که علاوه بر تمام مضراتی که خود ارضایی برای فرد به همراه دارد، مطالعات نشان می دهند که این عمل فوایدی نیز دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین بخوانید: فواید ترک خودارضایی

عوارض خود ارضایی

خود ارضایی عوارض جسمی ایجاد نمی کند. همچنین برای بدن شما مضر نیست مگر اینکه از نیروی بیش از حد استفاده کنید یا فشار زیادی وارد کنید. در حالی که اکثر مردم اثرات مثبت خودارضایی را تجربه می کنند، این برای همه صادق نیست. برخی ممکن است از نظر اخلاقی یا مذهبی با خود ارضایی مخالف باشند و به دلیل شرکت در خود ارضایی یا حتی فکر کردن به آن احساس گناه کنند. خودارضایی بیش از حد می تواند باعث مشکلات جسمی مانند تحریک یا شکستگی پوست، تورم اندام تناسلی و گرفتگی عضلات شود.

همچنین برای برخی افراد دشوار است که به طور مثبت درگیر شوند، به خصوص در افرادی که دارای اختلال عملکرد جنسی یا سابقه سوء استفاده هستند. خود ارضایی و احساس گناه یا اضطراب به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است. عوارض جانبی بالقوه منفی خود ارضایی از گزارش ها و تحقیقات محدود استخراج شده است. شایع ترین عوارض خود ارضایی عبارتند از:

  • احساس گناه: مشاهدات یا آموزه های فرهنگی، شخصی یا مذهبی ممکن است بر نحوه نگرش شما به خود ارضایی تأثیر بگذارد. در برخی از فلسفه ها، خود ارضایی بد یا غیراخلاقی است. این می تواند منجر به احساس گناه شود.
  • اعتیاد: برخی از افرادی که به طور مکرر خود ارضایی می کنند گزارش می دهند که ترک یا کاهش میزان آن برایشان مشکل است. خود ارضایی بیش از حد می تواند بر خلق و خوی شما و همچنین عملکرد جنسی روزانه شما تأثیر بگذارد.
  • مشکل در بر قراری ارتباط با دیگران و همچنین روابط عاطفی نیز از عوارض خود ارضایی است.

در مورد اعتباد به خود ارضایی بیشتر بدانید

اثرات مثبت خود ارضایی بر مغز

بر خلاف تصور افراد، خودارضایی فواید بالقوه زیادی دارد که در مطالعات و مقالات متعددی گزارش شده است. با ما همراه باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که خود ارضایی، و همچنین سایر فعالیت‌های جنسی که منجر به لذت جنسی یا ارگاسم می‌شود، باعث ترشح هورمون‌ ها و مواد شیمیایی دخیل در مرکز پاداش – لذت مغز می‌شود. این هورمون ها شامل:

  • دوپامین: دوپامین که به عنوان هورمون “شادی” شناخته می شود، یک انتقال دهنده عصبی مهم است که در انگیزه، حرکت و پاداش جویی نقش دارد.
  • اکسی توسین: هورمون “عشق” اکسی توسین دارای طیف گسترده ای از اثرات رفتاری و فیزیولوژیکی است، مانند ترویج رفتارهای جنسی، اجتماعی و مادری مرتبط با شادی. این هورمون همچنین به حمایت از رفاه، تعامل اجتماعی مثبت، رشد و بهبودی کمک می کند.
  • سروتونین: سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به واسطه شادی، خوش بینی و رضایت کمک می کند. همچنین ارتباطی بین سطوح بالاتر سروتونین و افزایش خلق و خوی وجود دارد.
  • اندورفین: اندورفین ها به عنوان مواد شیمیایی ” feel-good” شناخته می شوند که بهتر از مورفین درد را کاهش می دهند. آن ها مسئول ایجاد لذت می باشند.
  • پرولاکتین: پرولاکتین هورمونی است که پاسخ های فیزیولوژیکی منبع مطمئن را به تولید مثل، مدیریت استرس و تنظیم هیجانی ارتقا می دهد.
  • اندوکانابینوئیدها: این انتقال دهنده های عصبی برای رفتارهای پاداش دهنده منبع قابل اعتماد مانند ورزش، تعامل اجتماعی و غذا خوردن حیاتی هستند. آن ها همچنین به تنظیم فرآیندهایی مانند درد، التهاب، متابولیسم، عملکرد قلبی عروقی، یادگیری و حافظه، اضطراب، افسردگی و اعتیاد کمک می کنند.
  • نوراپی نفرین/ نورآدرنالین: این یک انتقال دهنده عصبی محرک است که انتقال دوپامین را افزایش و تنظیم می کند، ماده ای که با سطوح شادی مرتبط است.
  • آدرنالین: آدرنالین با کمک به تنظیم ضربان قلب، قطر رگ های خونی و راه های هوایی و جنبه های متابولیسم، استرس را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید: تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی

ترشح این هورمون های مختلف به نوبه خود می تواند به مزایای سلامتی زیر منجر شود:

  1. کاهش استرس و اضطراب

به نظر می رسد آزاد شدن اکسی توسین از فعالیت های جنسی باعث کاهش هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود و در عین حال آرامش را افزایش می دهد. پرولاکتین همچنین به تنظیم پاسخ های استرس منبع مطمئن کمک می کند.

  1. بهبود خواب

خودارضایی هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را آزاد می‌کند تا به کاهش استرس و فشار خون کمک کند و در عین حال آرامش را تقویت کند، که ممکن است به خواب رفتن را آسان‌تر کند. یک مطالعه در سال 2019 که 778 بزرگسال را مورد بررسی قرار داد نشان داد که درک واضحی از پیامدهای خواب مطلوب مرتبط با ارگاسم وجود دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان احساس کردند که خودارضایی به کاهش زمان به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

  1. کاهش درد

اندورفین ها مسکن های طبیعی بدن هستند. اندوکانابینوئیدها همچنین برای کمک به تنظیم فرآیندهای درد و التهاب شناخته شده اند. این مسکن های طبیعی همچنین می توانند به کاهش درد قاعدگی کمک کنند. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که فعالیت جنسی منجر به تسکین نسبی یا کامل میگرن و برخی سردردهای خوشه‌ای می‌شود.

  1. بهبود عملکرد سیستم ایمنی

خودارضایی سطح پرولاکتین و اندوکانابینوئیدها را افزایش می دهد که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را که استرس را کاهش می دهند، افزایش می دهد.

  1. خلق و خوی بهبود یافته

خودارضایی ممکن است سطح هورمون های مرتبط با خلق و خوی مثبت مانند دوپامین، اکسی توسین و اندورفین را افزایش دهد.

  1. بهبود شناخت

پرولاکتین دارای یک اثر محافظت کننده عصبی است و آسیب عصبی را در پاسخ به استرس کاهش می دهد. به نظر می رسد دوپامین نیز به شناخت سالم کمک می کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که فعالیت جنسی باعث افزایش یادآوری و توالی اعداد در مردان مسن تر و یادآوری در زنان مسن 50 تا 89 ساله می شود.

  1. کاهش فشار خون

اکسی توسین و اندوکانابینوئیدها نیز ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

همچنین بخوانید: خود ارضایی در نوجوانی رفتار طبیعی یا دلیلی برای نگرانی

مدیریت استرس ناشی از خود ارضایی

اگر به دلیل خودارضایی احساس گناه یا اضطراب می کنید، ممکن است برای بازآموزی افکار خود در مورد تمرین به کمک نیاز داشته باشید. این نکات ممکن است به شما کمک کند تجربیات مثبت خودارضایی داشته باشید:

  • به دنبال یک پزشک یا درمانگر باشید. این متخصصان می توانند به کاهش استرس، کنترل و در نهایت ترک خود ارضایی به شما کمک کنند.
  • با ترس های خود روبرو شوید. از خود بپرسید که منبع اضطراب و استرس از کجا می آید؟ ممکن است نتیجه دیدگاه های مذهبی باشد. همچنین ممکن است برداشتی باشد که شما از مراجع فرهنگی گرفته اید. یک درمانگر می تواند به شما در شناسایی این علت، رفع آن و از بین بردن آن کمک کند.
  • آرامش خود را حفظ کنید. خود ارضایی به علت این که منجر به اضطراب می شود، ممکن است لذت بخش نباشد. با ترک خود ارضایی و جایگزین کردن فعالیت های مثبت دیگر و پر کردن وقت ازاد خود با فعالیت سرگرم کننده و سالم، از اضطراب جلوگیری کنید.
  • اگر موقعیت ازدواج و تشکیل خانواده را دارید، اقدام نمایید. گاهی اوقات افراد متاهل نیز به خود ارضایی روی می آورند. در این موارد بهتر است با همسر خود صحبت کنید. این ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، و ممکن است به مرور باعث کاهش خود ارضایی و در نتیجه کاهش اضطراب شود.
  • درک بیشتری در خود ایجاد کنید. آگاهی از اینکه خود ارضایی در دوران بلوغ امری طبیعی است، می تواند به شما در پذیرش آن کمک کند. این می تواند از اضطراب جلوگیری کرده و سایر مشکلات سلامت روانی را که ممکن است صورت گیرد، کاهش دهد.

مطلب مرتبط: باورها و نگرش های مذهبی به خودارضایی

با توجه به توضيحات ذکر شده، معلوم مي شود كه هم استرس در پيدايش و تشديد خود ارضايي نقش دارد و هم خود ارضايي باعث پيدايش و همچنین تشديد اضطراب و اسسترس در فرد مي‌گردد بنابراين، رابطه بين استرس و خودارضايي كاملاً دو طرفه است. با این حال عمل خود ارضایی به عنوان یک فعالیت عادی و همچنین راهی برای کشف بدندر دوران کودکی و بلوغ است که با راهکارهای مناسب از سمت والدین و شخص قابل پیشگیری و کنترل می باشد. اگر شما فردی مبتلا به خود ارضایی هستید و این عمل باعث اضطراب شما می شود، در مورد احساساتی که هنگام خود ارضایی تجربه می کنید و همچنین برای گرفتن راهکارهای مناسب جهت ترک خود ارضایی حتما با یک ارائه روانشناس و فرد آگاه صحبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *