تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی

خود ارضایی یک فعالیت جنسی طبیعی با عوارض جانبی کم تا متوسط و یا بدون عوارض است. ادعاهای زیادی وجود دارد که در مورد خود ارضایی مانند کور شدن وجود دارد و این ادعاها نادرست هستند. خود ارضایی یعنی زمانی که فرد دستگاه تناسلی خود را برای لذت جنسی تحریک می کند که ممکن است به ارگاسم منجر شود. خود ارضایی نیز در بین مردان و زنان در هر سنی رایج است و در رشد جنسی نقش دارد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که 60 درصد مردان و 30 درصد زنان بین 55 تا 64 سال خود ارضایی می کنند. دلایل مختلفی برای خود ارضایی افراد وجود دارد که عبارتند از: سرگرمی و لذت که می تواند تنش آن ها را از بین ببرد. برخی افراد ترجیح می دهند به تنهایی خود ارضایی کنند و برخی دیگر این کار را با شریک زندگی خود انجام می دهند. این مقاله به عوارض جانبی احتمالی و تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی مردان و زنان می پردازد و حقایق مربوط به افسانه های خودارضایی را حل می کند.تماس با ما

خودارضایی چه تاثیری بر سلمات جنسی دارد

جهت درمان خودارضابی با کارشناسان ما در تماس باشید. خود ارضایی یک فعالیت رایج است که شامل لمس کردن اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی است. خود ارضایی راهی طبیعی و ایمن برای کشف بدن در دوران کودکی و بلوغ و احساس لذت و رهایی از تنش های جنسی در بزرگسالی است. این مسئله در میان افراد با هر پیشینه، جنسیت و نژاد رخ می دهد. در واقع، یک مطالعه بر روی افراد مسن تخمین زده است که بین 27 تا 40 درصد از زنان و 41 تا 65 درصد از مردان، خود ارضایی می کنند. گاهی اوقات، خود ارضایی بیش از حد یا اجباری ممکن است مضر تلقی شود یا به سایر نگرانی ‌های سلامت روان منجر شود. به طور معمول، خودارضایی یک عمل طبیعی و سالم است. بر خلاف باور عموم افراد جامعه، خود ارضایی فواید روانی و سلامتی هم دارد. برخی از مطالعات بر روی فواید خود ارضایی متمرکز شده اند و این تحقیق نشان می دهد که این نوع تحریک جنسی می تواند:

بشتر بخوانید: فواید ترک خودارضایی

  • تنش را از بین ببرد.
  • استرس را کاهش دهد.
  • بهبود کیفیت خواب
  • افزایش تمرکز
  • بهبود خلق و خو
  • تسکین درد
  • تسکین دردهای قاعدگی

خود ارضایی به عنوان تاکتیکی برای بهبود سلامت جنسی از طریق تقویت صمیمیت، تمایلات، کاهش بارداری ناخواسته، جلوگیری از عفونت های مقاربتی و انتقال HIV در برخی جوامع شناخته شده است. خود ارضایی مزایای سلامت جنسی را عمدتاً برای زنان مسن‌ تر دارد، مانند خشکی کمتر واژن و کاهش درد هنگام رابطه جنسی. خود ارضایی منجر به نابینایی نمی شود و هیچ مشکلی برای سلامت جسمی ایجاد نمی کند. خود ارضایی تنها زمانی مشکل ساز می شود که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. در این شرایط، صحبت با یک متخصص مفید است. اگر بیشتر وقت خود را در خانه و در اتاق خود صرف کنید، ممکن است برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، وسوسه شوید که خود ارضایی کنید. مهم است که روزانه چند ساعت بیرون بروید، صرف نظر از این که فقط برای پیاده روی یا انجام چند کار تلاش کنید. درست زمانی که آماده استراحت هستید وارد اتاق خود شوید.

افرادی که تحت تنش و اضطراب هستند سعی می کنند با خود ارضایی احساس خوبی داشته باشند. تمایل به لذت حاصل از خود ارضایی موقتی است و ممکن است در برهه ‌ای بعد احساس خستگی یا سرزنش کنید. تا آنجا که به آرامش مربوط می شود، استراتژی های مختلف مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق، تای چی و ماساژ درمانی بسیار موفق تر هستند. علاوه بر این، این روش‌ ها استرس را کاهش می ‌دهند، و همچنین به شما کمک می‌کنند تا خود را در طولانی مدت دوست داشته باشید.

مقاله مرتبط: خود ارضایی در نوجوانی رفتار طبیعی یا دلیلی برای نگرانی

تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی مردان

خود ارضایی به خودی خود ضرری ندارد. حداکثر ممکن است پوست شما دچار چروک یا حساس شدن شود. اما چنین چیزهایی در عرض چند روز بهبود می یابند. با این وجود، ممکن است همچنان در مورد عوارض جانبی خود ارضایی روزانه و مکرر در مردان نگران باشید. چند عارضه جانبی عمده از خود ارضایی وجود دارد که اگر به شدت درد در ناحیه تناسلی انجام شود، تعداد کم اسپرم، سندرم دات، شب هنگام، بثورات پوستی، قرمزی، فاصله گذاری اجتماعی، عزت نفس پایین و ذهنیت غیر متمرکز وجود دارد. در زیر تمام توضیحات مفصل مشکل ذکر شده در بالا آورده شده است.

بیشتر بخوانید: خودارضایی و تاثیر آن بر میزان استرس

  1. درد ناحیه تناسلی:

وقتی مردان به طور مکرر خود ارضایی می کنند، ممکن است از بیماری ادم رنج ببرند؛ که آلت تناسلی را با تحریک مداوم متورم می کند. ادم بیماری است که در آن قسمتی از بدن به دلیل احتباس مایعات در بافت بدن متورم می شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که فشار بیش از حد به قسمت های خاصی از بدن وارد شود.

  1. کاهش کم اسپرم:

به گفته برخی پزشکان و محققین، اگر خود ارضایی برای مدت کمی مثلا در یک ماه انجام شود، می تواند یک عادت سالم باشد. وقتی مردان یا پسران عادت بیش از حد به انجام آن دارند، ظرفیت بدن برای ساخت تستوسترون مختل شده و می تواند یکی از دلایل احتمالی تعداد کم اسپرم باشد و آزواسپرمی یکی از عوارض جانبی خودارضایی است. برای کسانی که به دنبال تشکیل خانواده هستند، این می تواند مضر باشد.

  1. اختلال نعوظ (ED):

اختلال نعوظ در مردانی که غالبا خود ارضایی می کنند شایع تر است. به این علت که انزال می تواند باعث آسیب اکسیداتیو در سیستم تولید مثل شود که در نهایت منجر به کاهش جریان خون و کاهش عملکرد جنسی می گردد. با جلوگیری و ترک رابطه جنسی، خودارضایی یا انزال برای مدتی و همچنین تغذیه مناسب، این وضعیت بدون تأثیر نامطلوب بر سایر اعضای بدن مانند چرخه خواب یا عملکرد شناختی به طور قابل توجهی بهبود می یابد اما در شرایطی که شرایط پزشکی زمینه ‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی وجود نداشته باشد.

  1. سندرم دات (dhat syndrome):

سندرم دات یکی از مشکلات اصلی جنسی مردان در هند است. در سندرم دات، منی یا اسپرم در حالی که مردان ادرار می کنند، دفع می شود. طبق تحقیقات منتشر شده در ژانویه 2015 توسط مجله بین المللی تحقیقات پزشکی و علوم بهداشتی، «سندرم دات می تواند یکی از عوارض جانبی احتمالی خود ارضایی باشد. این سندرم می تواند بعداً به علت اصلی انزال زودرس و اختلال نعوظ و سایر مشکلات انزالی مانند انزال پسرفته در مردان تبدیل شود.

  1. مشکلات شبانه:

هنگامی که مردان در خواب دچار انزال می شوند یا خواب های خیس می بینند، ممکن است از مشکلات شبانه رنج ببرند. مردانی که بیش از حد در معرض محرک های جنسی قرار می گیرند یا مدت زمان بیشتری به خود ارضایی می پردازند نیز می توانند با مشکلات شبانه روبرو شوند که یکی از عوارض جانبی اصلی خود ارضایی است.

  1. راش و قرمزی:

انقباض بیش از حد آن در مرحله ارگاسم یا محکم نگه داشتن اندام تناسلی می تواند باعث ایجاد بثورات و قرمزی شود که ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشد. این بثورات به دلیل خشکی پوست یا عفونت پوستی ایجاد می‌ شود که می‌ تواند به دلیل کثیف شدن دست ‌ها یا استفاده از روان‌کننده ‌های بی‌کیفیت ایجاد شود و عوارض جانبی خود ارضایی را به همراه داشته باشد. این شایع ترین عارضه جانبی خود ارضایی روزانه در مردان بر روی پوست است.

  1. بر هم زدن زندگی روزمره

در برخی موارد، مردان ممکن است نیاز به خود ارضایی غلبه پیدا کنند. هنگامی که آن ها بیش از حد لازم خودارضایی می کنند، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • از دست دادن کار، مدرسه یا رویدادهای دیگر
  • اختلال در عملکرد روزانه آن ها
  • بر سایر روابط و مسئولیت های آنها تأثیر می گذارد
  • فرار از مسائل زندگی، مانند روابط، خانواده، یا مشکلات کاری.

اگر احساس می کنید که زندگی شما به دلیل نیاز مداوم به خود ارضایی مختل شده است، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. یک پزشک یا درمانگر به شما کمک می کند رفتار جنسی خود را مدیریت کنید و مکانیسم های مقابله ای را در اختیار شما قرار دهد.

  1. عزت نفس پایین:

مردانی که عادت به خودارضایی دارند، در مسیر خود با اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. این افراد اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و همیشه در اطراف افراد عصبی هستند. خود ارضایی آن ها را برای مدتی آرام می کند اما باعث ایجاد انگ منفی نسبت به خودشان می شود. از سمت دیگر به دلیل مشکلات جنسی، ارتباط با جنس مخالف برایشان دشوار می شود.

  1. فکر غیر متمرکز:

عدم تمرکز ذهن یکی از عوارض عمده خود ارضایی است که انسان در سکوت از آن رنج می برد. مردانی که بیش از یک بار در روز خود ارضایی می کنند، معمولاً به آن معتاد هستند و به دنبال دلایلی برای نادیده گرفتن کار یا تحصیل خود هستند. این مردان نمی توانند روی کار خود تمرکز کنند و در نهایت از شکست در شغل یا تحصیل رنج می برند. در عین حال، خود ارضایی بیش از حد باعث ضعف در مردان می شود که می تواند آن ها را از تمرکز بر کار خود منع کند.

  1. کاهش حساسیت جنسی

خود ارضایی بیش از حد یا تکنیک های تهاجمی ممکن است منجر به کاهش حساسیت جنسی شود. گرفتن محکم روی آلت تناسلی ممکن است باعث شود در دراز مدت احساس کاهش پیدا کنید.

  1. سرطان پروستات

هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که آیا خود ارضایی شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش یا کاهش می دهد. یک مطالعه در سال 2003 ثابت کرد که مردانی که در دهه 20 زندگی خود بیش از 5 بار در هفته انزال می‌کردند، نسبت به افرادی که کمتر انزال می‌کردند، یک سوم کمتر در معرض ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات بودند. یک مطالعه در سال 2016 ارتباط مشابهی را بین انزال مکرر و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نشان داد. برعکس، یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که فعالیت جنسی یا خودارضایی بیش از حد در دهه 20 و 30 سالگی مردان ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. محققان معتقدند که کاهش خطر به دلیل جلوگیری از تجمع عوامل ایجاد کننده سرطان در غده پروستات است. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مطلب مرتبط: باورها و نگرش های مذهبی به خودارضایی

تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی زنان

خود ارضایی در زنان جریان خون را در سراسر بدن افزایش می دهد و همچنین مواد شیمیایی مغزی که به آن اندورفین گفته می شود را آزاد می کند که فواید خلق و خوی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهند که زندگی جنسی فرد را بهبود می بخشد و خود ارضایی در زنان می تواند فرد را از نظر جنسی راحت و اعتماد به نفس ایجاد کند. فرد بیشتر در مورد بدن خود می داند. خود ارضایی می تواند مشکلات جنسی پس از یائسگی را کاهش دهد. بسیاری از زنان در طول یائسگی تغییراتی را مشاهده می کنند. بدون شک خود ارضایی می تواند کمک کننده باشد. واژن در واقع می تواند باریک شود، که همچنین می تواند مقاربت و معاینه واژن را دردناک تر کند. اما خود ارضایی، به‌ویژه با روان‌کننده‌ های مبتنی بر آب، می‌تواند به جلوگیری از باریک شدن و همچنین افزایش جریان خون، تسکین برخی بافت‌ ها و همچنین مشکلات رطوبتی و افزایش میل جنسی کمک کند. در حالی که برخی مطالعات این فواید را برای خود ارضایی در زنان ارائه می دهند، عوارضی نیز بر زندگی جنسی آن ها دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

  1. عدم تعادل ذهنی، جسمی و جنسی

خود ارضایی زیاد باعث عدم تعادل روحی و جنسی می شود. اگر فرد از قبل با آن مشغول باشد، دیگر جنبه های زندگی را فراموش می کند. آن ها معتاد می شوند، احساس گناه می کنند و عزت نفس تحت تأثیر قرار می گیرد.

  1. درد در ناحیه کمر و کشاله ران

خودارضایی بیش از حد منجر به کمردرد و حتی درد در ناحیه تخمدان می شود. همچنین انقباض عضله لگن اتفاق می افتد.

  1. کاهش سطح میل جنسی

افراد معتاد اغلب شکایت کرده اند که زندگی جنسی آن ها خیلی خوب نبوده است. آن ها همچنین از سطوح پایین میل جنسی رنج می برند. انزال زیاد باعث بی حوصلگی در رختخواب در حین رابطه جنسی می شود.

  1. آسیب عاطفی

می تواند بر اساس فرهنگ، مذهب و اعتقادات معنوی، احساس گناه را در فرد ایجاد کند. برخی آن را غیر اخلاقی یا نادرست و کثیف می دانند. اگر فردی احساس گناه می کند، بهتر است به یکی از نزدیکان خود اعتماد کرده یا با یک متخصص جنسی صحبت کند.

  1. مضر در دوران بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد. برخی از زنان میل جنسی دارند و به خود ارضایی روی می آورند. فرد بعد از ارگاسم و همچنین در حین ارگاسم، گرفتگی لگن را تجربه خواهد کرد. زنان باردار دوست دارند تنش جنسی خود را رها کنند که می تواند فشار بیش از حد روی رحم باشد و بنابراین برای رحم بسیار خطرناک است. بنابراین بهتر است در دوران بارداری از خود ارضایی خودداری کنید. خود ارضایی برای آن دسته از زنانی که مستعد بارداری پرخطر هستند بی خطر نیست. ارگاسم می تواند منجر به تغییراتی در زایمان شود.

 

ممکن است چیزهای خوب و بد زیادی در مورد خود ارضایی شنیده باشید. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که آیا خود ارضایی مضر است؟ باورهای غلط زیادی وجود دارد، مانند اینکه باعث رشد مو در مکان های عجیب و غریب، ناباروری یا کوچک شدن اندام تناسلی شما می شود یا باعث اعتیاد به خودارضایی می شود. هیچ کدام از این ها بر اساس حقیقت نیست. اما یک سوال مهم مطرح است که آیا خودارضایی بر سلامت جنسی مردان و زنان تاثیر گذار است یا خیر؟ ما در بالا اطلاعاتی در این باره در اختیار شما قرار دادیم. اگر هریک از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، باید فوراً با یک پزشک مشورت کنید که ممکن است به نوبه خود شما را به روانپزشک یا مشاور ارجاع دهد. جلسات با روانپزشک یا مشاور به شما کمک می کند تا انرژی های خود را به شیوه ای سازنده تر تنظیم کنید و به تدریج از خود ارضایی و اثرات مخرب آن دور شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *