خودارضایی در نوجوانی. شاید برای شما سخت باشد که به این مورد عادت کنید که پسر یا دختری که دیروز در آغوش شما بزرگ شده است، اکنون فردی با خواسته های خودش است. شاید ناشی از آموزش محافظه‌کارانه‌ای باشد که دریافت کرده‌اید یا آنچه در مورد رشد تمایلات جنسی به شما آموزش داده نشده است. این امکان وجود دارد که اگر به نسل خاصی تعلق داشته باشید و به سال های کودکی خود برگردید، هرگز درباره موضوعات خاصی با والدین خود صحبت نکرده باشید. خودارضایی در نوجوانی دیگر نباید یک موضوع تابو باشد: این یک منبع سالم برای خودکاوی بدن است.

با این حال، انجام ندادن این کار به این معنی نیست که این اتفاق نمی افتد، زیرا تمایلات جنسی وجود دارد، از زمانی که به دنیا می آییم تا زمانی که می میریم. و بسته به مرحله‌ای از زندگی که در آن قرار داریم، خود را به روش‌های مختلفی بیان می‌کند. اما همیشه وجود دارد و از ما به عنوان انسان عبور می‌کند. یکی از چالش برانگیزترین لحظات برای والدین در مورد تمایلات جنسی فرزندانشان مربوط به خودارضایی است، زیرا این لحظه ای است که کنجکاوی و میل به کشف جنسیت به وجود می آید. در نوجوانی، این جنبه یک عامل کلیدی برای رشد طبیعی است، و امروز ما به شما کمک می‌کنیم تا درک کنید که این موضوع چیست و چگونه با فرزندانتان به موضوع برخورد کنید.

تماس با ما

خودارضایی در نوجوانی چه پیامدهایی دارد؟

گاهی اوقات، کنجکاوی در مورد اندام تناسلی و احساسات تجربه شده در طول خودارضایی بزرگسالان را غافلگیر می کند. در واقع، آن ها همیشه ابزاری برای مطرح شدن این موضوع با فرزندان خود ندارند، چه به دلیل تحصیلات خودشان، اطلاعات غلط فعلی، یا به دلیل شرم و فروتنی که این موضوعات را احاطه کرده است. با این حال، شکستن موانع خاص و نزدیک شدن به جوانان برای راهنمایی آن ها در این موضوع و موضوعات دیگر مهم است. رشد تمایلات جنسی یک پدیده طبیعی است و خودارضایی بخشی از یک فرآیند فیزیولوژیکی و سالم است. این عمل راهی برای کاوش در خود، کشف خود، درک اینکه چه چیزی را دوست داریم و چه چیزی را دوست نداریم، با چه چیزی احساس راحتی یا ناراحتی می کنیم را تشکیل می دهد.

خود ارضایی علاوه بر اینکه موضوعی مرتبط با دستگاه تناسلی است، به عنوان بخشی از رشد جنسی، پیامدهای دیگری نیز دارد. این به برقراری روابط عاطفی جنسی، احترام به دیگران، مراقبت از بدن خود و نیازهای آن و خودشناسی مربوط می شود. بنابراین، نزدیک شدن به خودارضایی از دیدگاه مثبت، مستلزم ارائه ابزارهای مفید برای کودکان برای ایجاد پایه ای مطمئن برای روابط سالم، کامل، محترمانه و متقابل است. همانطور که می دانید، تحریک ناحیه تناسلی توسط شخص، خود ارضایی نامیده می شود. این مورد در پسران و دختران دیده شده که یک رفتاری کاملا عادی و طبیعی است.

این نکته جالب توجه است که در سنین پنج یا شش سال، خودارضایی بسیار رایج است. چرا که کودکان در مورد بدنشان بسیار کنجکاو بوده و با خود ارضایی به احساس آرامش و لذت دست می یابند و از سمت دیگر به دلیل عدم آگاهی و درک موقعیت ‌های اجتماعی توسط کودکان است.  نوجوانان نیز در مورد اختلافات بین دختران و پسران کنجکاو بوده و بنابراین در دوران مدرسه رفتن ممکن است گاهی اوقات بدن خود را کشف کنند، از جمله ناحیه تناسلی. با افزایش سن، رشد هورمون‌های جنسی، افکار، آگاهی، کنجکاوی و تنش‌های جنسی نیز این مسئله بیشتر می شود. بنابراین خود ارضایی نوجوانان  امری کاملا طبیعی است. پس اگر متوجه این عمل از سمت نوجوان خود شدید، بدین معنی نیست که او دچار انحراف جنسی شده است.

همچنین بخوانید: خودارضایی و تاثیر آن بر میزان استرس

دلایل خود ارضایی در نوجوانی

یک سوال اصلی وجود دارد که خودارضایی در نوجوانی یک رفتار طبیعی است یا دلیلی برای نگرانی؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که خود ارضایی و کشف بدن در نوجوانان با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. در دوران نوجوانی هنگامی که  فرد به بلوغ جنسی می ‌رسد، با انواع رفتارها و اندام‌ های جنسی خود بیشتر آشنا شده و احتمال این که نیازها و تمایلات جنسی خود را از این طریق برطرف کند، وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت این عمل در ابتدای دوران بلوغ فرد طبیعی می باشد. اگر خود ارضایی توسط شخص تا دوران بزرگسالی ادامه و نوجوانان نتوانند این رفتار را کنترل نمایند در آینده با آسیب ‌های جدی روحی و جسمی بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد. در ادامه درباره دلایل خود ارضایی در نوجوانی صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

  1. پذیرش از سمت همسالان

نوجوانان در دوران بلوغ تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دوستان خود دارند و گاها باید برای پذیرفته ‌شدن در جمع دوستان و گروه ها از لحاظ سبک پوشش، طرز تفکر و غیره از دوستانشان پیروی کنند. متاسفانه بسیاری از این افراد در وسوسه خود ارضایی در نوجوانان نقش مهمی دارند.

  1. اضطراب و افسردگی

از اختلالات روحی روانی رایج در نوجوانان اضطراب و افسردگی است که با علائمی همچون خستگی، بی‌خوابی و گوشه‌گیری بروز می یابند. بسیاری از نوجوانان برای به کسب آرامش، کاهش اضطراب و استرس خود ارضایی می‌کنند. البته این نکته قابل ذکر است که مشکلات خانوادگی نیز در بروز خود ارضایی در نوجوانان بسیار مؤثر‌ است. نوجوانانی که در محیط خانواده مورد خشونت، تبعیض، بی‌مهری و امثال این ها قرار می‌گیرند یا همواره شاهد بحث میان والدینشان هستند، فشار روحی زیادی را تحمل کرده و متاسفانه بنابراین برای تخلیه این فشارها، دست به خود ارضایی می زنند.

  1. تمایل به روابط عاشقانه

در دوران بلوغ تغییر احساسات و عواطف نوجوانان به ‌گونه ‌ایست که فرد متمایل به برقراری ارتباط با جنس مخالف خود است و به دلیل عدم دسترسی به شریک جنسی و کمبود آگاهی در خصوص برقراری روابط، به خود ارضایی روی می آورند.

  1. رفتار ضد اجتماعی

رفتار یا اختلالات ضد اجتماعی که ریشه در دوران کودکی دارد، اغلب در پسرها دیده می ‌شود. علل گوناگونی از جمله مشکلات خانوادگی، خشونت علیه کودکان، تنبیه شدن توسط والدین، عدم احساسات و فقر، همگی منجر به بروز رفتارهای ضد اجتماعی در نوجوانان پسر می گردد و با علائمی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و… همراه است. در این شرایط نوجوان برای کاهش احساسات منفی و تقویت روحیه، روی به خود ارضایی می آورد.

  1. شبکه ‌های اجتماعی و الگوهای رفتاری

امروزه فعالیت رسانه ‌ها و شبکه‌ های اجتماعی در گسترش فعالیت های جنسی مخرب با انتشار محتواهای جنسی به صورت تصاویر، فیلم یا متن بسیار زیاد است. مشاهده این تصاویر از سمت فرد نوجوانی که تلزه به بلوغ جنسی رسیده است منجر به خود ارضایی می گردد که پیامدهای بسیار بدی برای شخص و جامعه دارد.

همچنین بخوانید: فواید ترک خود ارضایی

چند توصیه برای صحبت در مورد خودارضایی در نوجوانی

قبل از صحبت در مورد تمایلات جنسی و خود ارضایی با نوجوانان خود، برخی از این پیشنهادات را مرور کنید:

  1. آنچه را که درباره خود ارضایی می دانید (و فکر می کنید می دانید) تجزیه و تحلیل کنید. به این ترتیب، می‌توانید تعصبات خود را شناسایی کنید، افسانه ‌ها را از بین ببرید و از انتقال باورهای نادرست به فرزندان خود اجتناب کنید.
  2. از تمایز بر اساس جنسیت خودداری کنید. خود ارضایی مختص مردان نیست، زیرا زنان نیز می توانند آن را انجام دهند. بنابراین از ایجاد تصور نادرست یا متفاوت بین دختر و پسر خودداری کنید.
  3. به خاطر داشته باشید که صحبت نکردن در مورد خود ارضایی و تمایلات جنسی به همان اندازه مضر است که این کار را به روشی نامناسب انجام دهید. این بدان معنی است که موضوعات خاصی مطابق با لحظه تکامل کودکان ارائه می شود و به وجود می آید و لازم نیست موقعیت ها یا موضوعاتی را تحمیل کنید. درک و ادغام اطلاعات با بلوغ هر کودک یا جوان همراه است و توضیحات باید تدریجی و واضح باشد.
  4. نحوه بیان مهم است. حرکات، لحن صدا و زبان بدن شما نیز اطلاعات زیادی را فراتر از خود محتوا منتقل می کند. سعی کنید آنچه را که می گویید با کاری که انجام می دهید در تضاد قرار ندهید. بنابراین، اگر متوجه شدید که نمی دانید چگونه به موضوع نزدیک شوید یا باعث ناراحتی شما می شود، می توانید از منابع سمعی و بصری استفاده کنید.
  5. بپرسید فرزندانتان چه می دانند یا فکر می کنند. بسیاری از اوقات، جوانان تصورات نادرستی دارند که آن ها را از ارتباط سالم با تمایلات جنسی باز می‌دارد و باعث می‌شود آن را با احساس گناه تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: اعتیاد به خودارضایی

روش های جلوگیری از خود ارضایی در نوجوانی:

خود ارضایی به عنوان یک رفتار طبیعی در نوجوانی تلقی می شود. وقتی نوجوانی به مرحله خود ارضایی بیش از حد می رسد، مداخله برای ترک یا درمان خودارضایی ضروری می شود. سوال رایجی که اکثر خانواده ها می پرسند این است که چگونه از خود ارضایی در نوجوانی جلوگیری کنیم؟ جلوگیری و ترک این عمل ضروری است چرا که خود ارضایی پیامدهای منفی مانند آسیب ‌های جسمی و روحی را برای فرد به همراه دارد. به همین‌ دلیل در ادامه این مطلب در خصوص جلوگیری از خود ارضایی در نوجوانی صحبت خواهیم کرد. راه‌ های جلوگیری از خود ارضایی در نوجوانان عبارت است از:

  • در ارتباط با بلوغ و تغییرات جنسی با نوجوان خود به طور دوستانه و با آگاهی کامل صحبت کرده و اطلاعات کافی و صحیح را در اختیارشان قرار دهید.
  • شما می توانید نوجوان خود را در کلاس ‌های آموزشی یا ورزشی مورد علاقه ‌شان ثبت نام کنید. این روش برای فرزند پسر مهم تر است زیرا داشتن تحرک یکی از بهترین روش های جلوگیری یا ترک خود ارضایی در پسران است.
  • تنظیم خواب نوجوان به بلوغ رسیده بسیار مهم است بنابراین والدین باید در تنظیم برنامه خواب فرزندان خود کمک کرده و از آن ها بخواهند که فقط زمانی به تخت خواب بروند که احساس خواب‌آلودگی دارند.
  • استفاده از رسانه ‌های اجتماعی و فضای مجازی را محدود کرده و زمان مشخصی را برای آن ها در نظر بگیرید.
  • جمع دوستانه و تمام اطرافیان فرزندتان را بشناسید.
  • رژیم غذایی مناسبی را برای جلوگیری از خود ‌ارضایی تهیه نمایید. در این برنامه غذایی از گنجاندن مواد غذایی با طبع گرم مانند تخم‌مرغ، خرما و فلفل جلوگیری کرده یا به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی

روش های خودکنترلی نوجوان برای جلوگیری از خود ارضایی:

  1. هرگز قسمت های خصوصی بدن خود را به جز در مراحل عادی توالت لمس نکنید.
  2. تا حد امکان از تنها ماندن خودداری کنید. به محیط خانواده به پیوندید.
  3. اگر با افراد دیگری که همین مشکل را دارند در ارتباط هستید، ارتباط خود را قطع کنید. زیرا حضور آن ها این مشکل را در ذهن شما تداعی می کند. مشکل باید از ذهن شما خارج شود و باید روی چیزهای مفیدتر متمرکز شوید.
  4. هنگامی که در حمام هستید، خود را در آینه نگاه نکنید. هرگز بیش از پنج یا شش دقیقه در حمام نمانید (فقط به اندازه حمام کردن، خشک کردن خود و لباس پوشیدن) و سپس از حمام خارج شوید و به اتاقی بروید که در آن تعدادی از اعضای خانواده تان حضور داشته باشند.
  5. اگر در حالی که در رختخواب هستید وسوسه شدید، از رختخواب خارج شوید و به آشپزخانه بروید و یک میان وعده برای خود درست کنید، حتی اگر در نیمه شب باشد، بهتر است که ذهن خود را به چیز دیگری معطوف کنید.
  6. از نگاه کردن به فیلم یا مطالب مستهجن خودداری کنید. به یاد داشته باشید “اول یک فکر، سپس یک عمل.” الگوی فکری شما باید تغییر کند. نباید اجازه دهید این مشکل در ذهن شما باقی بماند. وقتی این کار را انجام دادید، به زودی از این عمل رها خواهید شد.
  7. کتاب بخوانید. عادت خواندن کتاب های مفید بسیار کمک کننده می باشد.
  8. کلام خدا ذهن و روح شما را پاک می کند. کلام خدا را روزانه بخوانید. کلام خدا ذهن ما را از افکار منفی و وسوسه شستشو می دهد. مطالعه مداوم کلام خدا، با تأکید به غلبه بر گناه برای ترک یا جلوگیری از خود ارضایی بسیار کمک کننده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *