فواید ترک خود ارضایی

عمل خود ارضایی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد برای از بین بردن استرس انجام می دهند، اما به دلایل دیگری نیز انجام می شود. در واقع، برخی از افراد برای فواید بالقوه مختلف، برای دوره‌ های خاصی از خود ارضایی خودداری می‌کنند. در این پست، سلامت، زندگی جنسی و فواید ترک خود ارضایی و مزایای خود انضباطی مانند افزایش بهره وری در محل کار یا مدرسه را بررسی خواهیم کرد.

اگر چه که برخی موارد، در مطالعات مختلف عنوان می شود که خودارضایی یک عمل جنسی طبیعی است و هیچ گونه ناراحتی جسمی یا روحی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر به طور منفی در زندگی فرد تداخل داشته باشد، می تواند مشکل ساز شود. در بخش ‌های زیر، به این می‌ پردازیم که چرا توقف خودارضایی مفید است، چگونه آن را متوقف کنیم و چگونه تشخیص دهیم که چه زمانی ممکن است مشکل ساز شود.

بررسی فواید ترک خودارضایی

متخصصان مراقبت های بهداشتی می گویند که انزال مکرر ممکن است اثرات منفی بر بخشی از زندگی مردان داشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات کمی در مورد فواید جلوگیری از خود ارضایی انجام شده است، و اکثر تحقیقاتی که در مورد احتباس مایع منی انجام شده است، بر بارداری متمرکز شده است.

تماس با ما

هیچ مطالعه فعلی از اظهارات اضافی مربوط به عدم خودارضایی پشتیبانی نمی کند. از سوی دیگر، دیدگاه معاصر متخصصان سلامت نشان می دهد که خود ارضایی بخشی از رشد جنسی سالم در چارچوب طیف رفتار طبیعی انسان است و به طور گسترده در جوامع علمی و پزشکی به عنوان بخشی طبیعی از شرایط جنسی و سلامت جنسی انسان پذیرفته شده است. با این حال ترک خود ارضایی فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه آن ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

  • فواید جنسی

تحقیقات نشان می دهد که عدم تماشای پورن و کاهش اعتیاد به خودارضایی مکرر، فوایدی برای سلامتی دارد از جمله افزایش میل جنسی، افزایش لذت جنسی، افزایش عملکرد جنسی و در عین حال کاهش شهوت رانی. علاوه بر این مزایا، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد خود ارضایی می ‌تواند به مردان در غلبه بر اختلال نعوظ کمک کند. اختلال نعوظ اغلب به دلیل سطوح بالای استرس و سایر عواملی است که بر هورمون های بدن تأثیر می گذارد. خطر ابتلا به اختلال نعوظ با افزایش سن و در صورت داشتن سابقه خانوادگی این بیماری، افزایش می یابد.

  • افزایش سطح تستوسترون

با پرهیز از رابطه جنسی، خودارضایی و انزال، تستوسترون بیشتری در بدن خود خواهید داشت. ممکن است منجر به سطوح انرژی بیشتر و افزایش اعتماد به نفس شود.

  • بهبود کیفیت اسپرم

هنگامی که شخص به دفعات انزال را تجربه نمی کند، کیفیت اسپرم نیز همراه با آن افزایش می یابد، که در صورت تلاش برای باردار شدن، می تواند به بهبود باروری کمک کند.

  • کاهش اختلال نعوظ (ED)

آیا می دانستید که ED برای مردانی که اغلب خودارضایی می کنند شایع تر است؟ به این دلیل که انزال می تواند باعث آسیب اکسیداتیو در سیستم تولید مثل شده که منجر به کاهش جریان خون و کاهش عملکرد جنسی می شود. با پرهیز از رابطه جنسی / خودارضایی / انزال برای مدتی (و خوب غذا خوردن)، این وضعیت بدون تأثیر نامطلوب بر سایر اعضای بدن مانند چرخه خواب یا عملکرد شناختی به طور قابل توجهی بهبود می یابد، تا زمانی که شرایط پزشکی زمینه ‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی وجود نداشته باشد، که در غیر این صورت از پیامدهای سلامتی مرتبط با مشکلات سلامت جنسی مانند ED جلوگیری کند.

  • افزایش طول عمر

از جمله فواید ترک خودارضایی برای مردان افزایش طول عمر است. نشان داده شده است که سطح تستوسترون، کیفیت و کمیت اسپرم، سطح انرژی، کیفیت خواب و خلق و خوی را افزایش داده و فعالیت جنسی را بهبود می بخشد. همه این ها می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و بیماری های قلبی عروقی، بهبود عملکرد حافظه، عملکرد سیستم ایمنی، تمرکز بهتر و خلق و خوی شخص شود.

  • خود انضباطی

خود انضباطی در هر زمینه ای از زندگی حیاتی است و می تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید و زندگی رضایت بخشی داشته باشید. در زمینه ترک خود ارضایی، خود انضباطی به شما امکان می دهد عادت هایی ایجاد کنید که بعداً مقاومت در برابر وسوسه را برای شما آسان تر می کند. وقتی صحبت از ایجاد نظم و انضباط به میان می آید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  1. محرک های خودارضایی خود را شناسایی کنید و دریابید که چرا آن ها میل به خودارضایی را در شما ایجاد می کنند. در صورت امکان، از این محرک ها اجتناب کنید (مثلاً با جلوگیری از مشاهده برخی وب سایت ها).
  2. اهداف مشخصی را برای خود تعیین کنید، مانند 30 روز بدون خود ارضایی یا کنار گذاشتن کامل پورنو (به جای اینکه صرفاً زمان صرف شده برای آن را کاهش دهید). سپس پیشرفت خود را با یک دفترچه یادداشت یا تقویم پیگیری کنید تا در مواقع سختی، نگاه کردن به آنچه قبلاً به دست آورده اید به شما کمک کند تا در ادامه راه انگیزه بیشتری داشته باشید!
  • افزایش اراده، تمرکز و انگیزه

یکی دیگر از اثرات مثبت ترک خود ارضایی این است که تمرکز و بهره وری شما را افزایش می دهد. بسیاری از مردان در طول دوره های پرهیز، از تعهد بیشتر به یک کار خاص گزارش داده اند، مطالعات اخیر نشان داده اند که پرهیز از خود ارضایی عملکرد فرد را در طول روز بعد تا حدی بهبود می بخشد.

  • افزایش انرژی و اعتماد به نفس

از آنجایی که بدن شما دیگر انرژی را برای پاسخ‌ های مرتبط با استرس مانند ترشح کورتیزول مصرف نمی‌ کند، انرژی فیزیکی شما افزایش می‌یابد و تمرکز روی کارها و فعالیت ‌های سازنده ‌تر را آسان ‌تر می ‌کند. وقتی می توانید برای انجام یک کار سرگرم کننده بیرون بروید، وقت گرانبها را در رختخواب تلف نمی کنید!

بیشتر بدانید: خودارضایی و تاثیر آن بر میزان استرس

  • بهبود روابط با دیگران

وقتی عزت نفس و اعتماد به نفس بهتری داشته باشید، تعامل با افراد دیگر نیز برای شما آسان تر می شود. این همچنین ممکن است باعث شود که آن ها نسبت به قبل شما را بهتر ببینند!

  • فواید ظاهری

برخی از مزایای فیزیکی بالقوه مشترک عبارتند از: سطوح انرژی بالاتر، رشد عضلات، خواب بهتر، تمرکز بهبود یافته و عملکرد فیزیکی و استقامت بهتر.

مراحل ترک خود ارضایی

در اکثر موارد، خود ارضایی می تواند به احساسات منفی منجر شود یا در جنبه های خاصی از زندگی فرد تداخل ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر شخصی تعامل خود را با دیگران محدود می کند یا برای خود ارضایی کار را از دست می دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که چگونه خود ارضایی را متوقف کند. اگرچه غیر معمول است، اما خود ارضایی مکرر می تواند باعث تحریک پوست و تورم آلت تناسلی شود. در این صورت، ممکن است برای کاهش علائم، لازم باشد خود ارضایی را متوقف کنید.

مطلب مرتبط: باورها و نگرش های مذهبی به خودارضایی

اگر خود ارضایی در حال تبدیل شدن به یک مشکل است، استراتژی ها و تکنیک هایی وجود دارد که به فرد کمک می کند تا آن را متوقف کند. ترکیبی از تکنیک ها که ممکن است در لیست فواید ترک خودارضایی باشد، در ادامه بررسی می شود:

  • از پورنوگرافی خودداری کنید.

قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی ممکن است میل به خود ارضایی را تحریک کند. افرادی که می خواهند خود ارضایی را متوقف کنند باید از فیلم ها، تصاویر و وب سایت های پورنوگرافیک خودداری کنند. اگر فردی بتواند بین خود و پورنوگرافی مانعی ایجاد کند، می تواند به ترک عادت کمک کند. اکنون دسترسی به پورنوگرافی تنها در چند ثانیه بسیار آسان است.

با این حال، افراد می‌توانند با استفاده از فیلترهایی روی دستگاه‌ های الکترونیکی که انواع خاصی از محتوا را مسدود می‌کنند، مانند مطالب مستهجن، سعی کنند دسترسی خود را به پورنوگرافی محدود نمایند. اگرچه یک فرد می ‌تواند اینگونه وب ‌سایت‌ها را رفع انسداد کند، اما با در نظر گرفتن فواید ترک خودارضایی وقت گذاشتن برای انجام این کار می‌ تواند به آن ‌ها فرصت دهد تا کنترل ایمپالس‌ های خود را دوباره به دست بگیرند و اجازه دهند این تمایل از بین برود.

  • فعال باشید.

یافتن راه هایی برای پر کردن وقت خود که تمایلی به خود ارضایی ایجاد نمی کند، می تواند برای فرد مفید باشد. یافتن راه های خروج انرژی می تواند جایگزین زمان صرف شده برای خود ارضایی شود. افراد می توانند سرگرمی جدید یا یادگیری یک مهارت جدید مانند یادگیری یک ساز موسیقی یا امتحان کردن یک ورزش جدید را در نظر بگیرند.

توسعه اهداف جدید می تواند به فرد کمک کند تا انرژی خود را دوباره متمرکز کرده و در زمینه های دیگر هیجان و رضایت پیدا کند. همچنین تعیین اینکه چه زمانی میل به خود ارضایی بیشتر است و برنامه ریزی فعالیت های دیگر برای آن زمان ممکن است مفید باشد.

همچنین بخوانید: خود ارضایی در نوجوانی رفتار طبیعی یا دلیلی برای نگرانی

  • از یک متخصص کمک بگیرید.

هنگامی که خود ارضایی بر زندگی فرد تأثیر منفی می گذارد، ممکن است کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان که در زمینه فعالیت جنسی انسان متخصص است، مفید باشد. این امکان وجود دارد که مسائل دیگری، مانند اختلال وسواس فکری، مشکل اساسی باشد. صحبت با یک درمانگر یا روانشناس برای مقابله با احساسات منفی و یادگیری راهبردهای اصلاح رفتار برای توقف و درمان خود ارضایی مفید است.

  • زمان بیشتری را با دیگران بگذرانید.

برخی از افراد ممکن است خودارضایی کنند زیرا احساس تنهایی می کنند یا چیز دیگری برای پر کردن وقت خود ندارند. صرف زمان کمتر به تنهایی فرصت های خود ارضایی را کاهش می دهد. گذراندن وقت با دیگران نه تنها فرد را مشغول می کند، بلکه ممکن است تمرکز او را نیز تغییر دهد. راه های مختلفی برای کاهش تنهایی وجود دارد. افراد می توانند با دوستان یا خانواده ملاقات کنند، در کلاس شرکت کرده یا به یک باشگاه ورزشی بپیوندند تا از نظر اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار نمایند.

  • ورزش

ورزش روشی موثر برای کاهش تنش و تمرکز مثبت انرژی است. فعالیت ‌هایی مانند دویدن، شنا و وزنه ‌برداری می‌ توانند بدن را تقویت کرده و اندورفین را آزاد کنند که باعث ایجاد احساس خوب می ‌شود. احساس شادی و آرامش بیشتر ممکن است میل به خود ارضایی مکرر را کاهش دهد.

بررسی فواید ترک خود ارضایی

اثرات جانبی خود ارضایی

خود ارضایی به ویژه زمانی که اجباری، ثابت یا شدید باشد، عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  1. ادم: در مردان، محکم گرفتن آلت تناسلی در طول خود ارضایی می تواند باعث تورم خفیف یا ادم شود.
  2. تحریک پوست: زمانی که خود ارضایی بیش از حد شدید باشد، ممکن است منجر به خارش یا تحریک پوست شود. تحریک پوست معمولاً خفیف است و پس از چند روز برطرف می شود.
  3. احساس گناه: اکثر افراد ممکن است پس از انجام این عمل احساسات منفی مانند احساس گناه یا شرم را تجربه کنند.

همچنین بخوانید: تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی

شناخت رفتار جنسی اجباری

مطمئن نیستید که با یک رفتار اجباری در مورد خود ارضایی یا پورنوگرافی روبرو هستید؟ این علائم رایج را بررسی کنید:

  • مشغولیت جنسی، خود ارضایی یا پورن است که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند.
  • ناتوانی در کنترل یا توقف یک رفتار
  • دروغ گفتن برای پوشاندن رفتارت
  • افکار و تخیلات وسواسی و مداوم جنسی
  • احساس پشیمانی یا گناه پس از انجام این رفتار

 

چه زمانی باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟

اگر نگران این هستید که هر نوع اختلال عملکرد جنسی، از جمله مشکل در نعوظ، انزال، و میل جنسی را تجربه می کنید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر در مورد رفتار جنسی خود نگران هستید، یا احساس غمگینی، ناامیدی یا بی انگیزگی می کنید، در نظر داشته باشید که با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

فرکانس خود ارضایی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و فرکانس “عادی” وجود ندارد. زمانی که خودارضایی شروع به تداخل در سایر بخش‌ های زندگی فرد و ایجاد ناراحتی کند، متوقف کردن آن ضروری است. راه های مختلفی برای توقف خود ارضایی وجود دارد، از جمله اجتناب از پورنوگرافی و تمرکز بر فعالیت های دیگر. انجمن NoFap، مطالعه‌ای را در سال 2003 به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد یک دوره پرهیز به مدت یک هفته باعث افزایش سطح تستوسترون سرم در مردان می‌شود. فواید ترک خود ارضایی شامل موارد زیر است:

  • عملکرد جنسی بهتر
  • ارگاسم های شدید
  • خودکنترلی بهتر برای رفتار جنسی اجباری
  • پرهیز از خود ارضایی اجباری
  • انرژی بیشتر
  • بهبود زندگی جنسی و فعالیت های جنسی

با این حال، هیچ مدرک علمی نشان نمی دهد که اجتناب از خود ارضایی کیفیت مایع منی را افزایش می دهد و در نتیجه باروری را بهبود می بخشد. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا می خواهید از خودارضایی خودداری کنید یا خیر مفید بوده باشد. اگر نظرتان اینست که فواید ترک خودارضایی به بهبود زندگی شما کمک می کند، آن را دنبال کنید! مزایای بسیاری برای این سبک زندگی وجود دارد، و امیدواریم راهنمای ما به شما کمک کرده باشد تا به سوالات شما در مورد اینکه چرا مردم این کار را انجام می‌ دهند و چه نتیجه ‌ای از آن می ‌برند، پاسخ دهیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *