باورها و نگرش های مذهبی به خودارضایی

معنویت و خود ارضایی

بسیاری از مردم این سوال را می پرسند که “خودارضایی خوب است یا بد؟” خودارضایی یا خود ارضایی جنسی امروزه به یک عادت ناگوار در جهان تبدیل شده است. پزشکان ادعا می کنند کاملا سالم است و هیچ گونه آسیب جسمی و روانی ندارد. آیا اینطور است؟ در این مقاله در ارتباط با خودارضایی و معنویت و باورها و نگرش های مذهبی و مجاز بودن یا نبودن آن آشنا می شوید. جهت درمان خودارضایی با مشاوران ما در تماس باشید.

تماس با ما

نگرش های مذهبی مختلف در رابطه با خود ارضایی

اگر به تاریخ ادیان مختلف جهان نگاهی بیاندازیم مشاهده می کنیم که در طول سالین مختلف درگیری و نزاع های مهمی داشته اند مانند پروتستان ها و کاتولیک ها در نبرد مرگبار، شیعه و سنی در جنگ طولانی مسیحیان و مسلمانان در درگیری دائمی؛ آزار و اذیت مسیحیان و مسلمانان یهودیان؛ هندوها، یهودیان و بودایی ها به مسلمانان ظلم می کنند. آزار و اذیت مسلمانان بهائیان و غیره اما با این حال، در میان این همه اختلاف، یک چیز وجود دارد که به نظر می رسد ادیان اصلی جهان بر سر آن توافق دارند: خود ارضایی. تعداد زیادی از ادیان اصلی مدت هاست که آن را بد، غیراخلاقی و آزاردهنده اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید: تاثیرات خود ارضایی بر سلامت جنسی

بر اساس بسیاری از آموزه های دینی، دست زدن به خود برای ایجاد لذت جنسی، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی مضر است. جان وسلی، بنیانگذار مسیحیت متدیست، موعظه کرد که خودارضایی باعث اختلالات عصبی و جنون می شود. الن گولد وایت، بنیانگذار ادونتیسم روز هفتم، خودارضایی را به عنوان یک “عیب” تحقیر کرد. کلیسای کاتولیک در حال حاضر خودارضایی را به عنوان “یک عمل ذاتی و به شدت بی نظم” محکوم می کند. شاهدان یَهُوَه تعلیم می‌دهند که خودارضایی یک «شکل ناپاک» است که می‌تواند «فساد ذهنی» باشد. در میان مورمون ها، جین ها، سیک ها، یهودیان ارتدوکس، راهبان بودایی و اکثر مکاتب اسلام، این نوع لذت جنسی به شدت ممنوع است.

در حالی که ممکن است ادیان جهان در مورد خود ارضایی یک نظر داشته باشند، گفته شده است که احتمالاً این ذهنیت به شدت اشتباه است. با توجه به تجربیات شخصی میلیاردها نفر و همچنین یافته های تجربی علم، نشان داده شده است که خود ارضایی در سنین کودکی بر اثر کنجکاوی و در نوجوانی و بلوغ یک امر طبیعی است و فقط در حالی جای نگرانی دارد که بیمار گونه باشد. در یک مطالعه اخیر که توسط دپارتمان روانشناسی پزشکی در کلینیک دانشگاه اسن آلمان انجام شد، ارگاسم ناشی از خود ارضایی نشان داد که گلبول های سفید خون را که به مبارزه با عفونت کمک می کند، تقویت می نماید. متاسفانه این باورهای دینی و مذهبی و همچنین برخی از مطالعات علمی نتایج ضد و نقیضی را ارائه می دهند. بسیاری از مردم، از جمله برخی از مسیحیان مؤمن، به این باور رسیده‌ اند که خود ارضایی گاهی مجاز است و حتی می‌تواند مفید باشد تا زمانی که تبدیل به یک رفتار غیرقابل کنترل و اجباری نشود.

برخی دیگر دیگران مخالف این نگرش هستند. برای آن ها، خود ارضایی نوعی بداخلاقی جنسی است که خدا را گرامی نمی دارد. از این منظر، خود ارضایی وارد دنیایی می شود که در آن افکار و اعمال مستلزم انضباط شخصی است. نوعی از فانتزی ذهنی یا بصری معمولاً با خود ارضایی همراه است و مخالفان به این نکته اشاره می‌کنند که این خیال‌پردازی ‌ها می‌توانند رابطه نامناسبی با دیگران ایجاد کنند، حتی اگر فقط در ذهن باشند. منتقدان ادعا می‌کنند که خودارضایی یک عادت خودخواهانه ایجاد می‌کند که دستیابی به صمیمیت بین زوج‌ها را سخت‌تر می‌کند، زیرا نیاز متقابل به یکدیگر غیرضروری می‌شود. علاوه بر این، سهولت رسیدن به ارگاسم از طریق خودارضایی اغلب باعث ایجاد یک الگوی اعتیاد آور می شود. این عمل به راحتی می تواند نقش و رابطه صمیمی همسر یا میل به دنبال رفاه جنسی طرف مقابل را غصب کند.

مقاله مرتبط: خودارضایی و تاثیر آن بر میزان استرس

دیدگاه اسلام در مورد خود ارضایی

اسلام رویکردی کل نگر به تمایلات جنسی انسان دارد و آن را جنبه مهمی از سلامت جسمانی، عاطفی و معنوی فرد می‌داند. فعالیت جنسی بخشی طبیعی و سالم از زندگی است، اما فقط در چارچوب ازدواج. اما خودارضایی نوعی فعالیت جنسی است که در اسلام ممنوع است. یکی از دلایل اصلی حرام بودن خودارضایی در اسلام این است که نوعی خودارضایی جنسی خارج از مرزهای ازدواج است. اسلام بر عفت و حیا تاکید زیادی دارد و خودارضایی نقض این ارزش هاست.

علاوه بر این، خودارضایی هدر دادن انرژی جنسی است که می تواند بهتر به سمت تولید مثل و ایجاد یک رابطه زناشویی سالم هدایت شود. اسلام همچنین تعلیم می دهد که فعالیت جنسی باید با احساس مسئولیت و تعهد نسبت به شریک زندگی همراه باشد که خودارضایی آن را برآورده نمی کند.

در اینجا باید اشاره کنیم که خود ارضایی در اسلام و ادیان مختلف چیست. هر عملی که اعم از خود تحریکی اندام تناسلی و نواحی اروژنی بدن یا تماشای عمدی، شنیدن یا حتی فکر کردن در مورد هر چیزی که موجب ارگاسم و انزال (در مردان و زنان) شود، خود ارضایی محسوب می شود. توجه به این نکته ضروری است که هر فعالیتی که با همسر انجام شود و منجر به ارگاسم و انزال شود، خود ارضایی محسوب نمی شود. خود ارضایی برای مردان و زنان ممنوع است. اسلام خود ارضایی را به دلیل آسیب های جسمی، روحی و روانی که به بدن انسان وارد می کند، ممنوع کرده است. در نتیجه، هرکسی که خود ارضایی می کند، باید از خداوند توبه کند و تصمیم بگیرد که دیگر آن را تکرار نکند. خود ارضایی در اسلام یکی از گناهان کبیره است.

خودارضایی عمل تحریک جنسی خود، معمولاً تا حد ارگاسم است. اغلب به صورت دستی انجام می شود، اگرچه شامل استفاده از اشیا یا وسایل دیگر نیز می شود. در اسلام، فعالیت جنسی امری خصوصی و محرمانه تلقی می شود که قرار است در محدوده ازدواج صورت گیرد. از سوی دیگر، خودارضایی نوعی ارضاء نفس است که خارج از مرزهای رفتار جنسی قابل قبول تلقی می شود. احادیث ما در مورد خود ارضایی چه می گویند؟

روایات فراوانی از پیامبر (ص) و ائمه (ع) از حرام بودن خود ارضایی در اسلام حکایت دارد. در روایات برای خود ارضایی از اصطلاحات مختلفی استفاده شده است، مانند مالیدن اندام تناسلی (دلک)، ازدواج با خود و ازدواج با کف دست. امام جعفر صادق (ع) فرموده است که خودارضایی مانند زنا است. همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: ” نَاکِحُ الْکَفِّ مَلْعُونٌ “.

بیشتر بخوانید: فواید ترک خودارضایی

خطرات و پیامدهای خود ارضایی

خود ارضایی یک فعالیت بی ضرر و خصوصی است، اما خطرات و پیامدهای متعددی با آن همراه است. یکی از خطرات اصلی خود ارضایی این است که منجر به اعتیاد و وابستگی می شود. خود ارضایی می تواند اندورفین های قدرتمند و سایر انتقال دهنده های عصبی را آزاد کند که باعث ایجاد حس لذت و سرخوشی می شود. با گذشت زمان، این امر منجر به وابستگی به عمل خود ارضایی برای دستیابی به این احساسات می شود که شکستن آن ها دشوار است. علاوه بر این، خود ارضایی منجر به مشکلات جسمی و روانی می شود. باعث آسیب جسمی به اندام تناسلی و همچنین مشکلات روانی مانند احساس گناه، شرم و اعتماد به نفس پایین می شود. همچنین در توانایی فرد برای ایجاد روابط جنسی سالم تداخل می کند، زیرا انتظارات غیر واقعی و دیدگاه های تحریف شده نسبت به رابطه جنسی ایجاد می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، خود ارضایی به چند دلیل مضر است. اولاً، وقتی فرد کاملاً تنها است، نوع لذتی که می ‌برد جزئی است. اکثر مردم پس از خود ارضایی احساس گناه می کنند، حتی اگر به هیچ دینی اعتقاد نداشته باشند. هورمون هایی که بدن بعد از خودارضایی ترشح می کند با هورمون هایی که در رابطه جنسی ترشح می شود بسیار متفاوت است. در درجه اول، پرولاکتین در رابطه جنسی واقعی 400 درصد بیشتر از خود ارضایی ترشح می شود.

این بدان معناست که فرد بعد از آمیزش خیلی بیشتر راضی می شود. اما وقتی شخص خود ارضایی می کند، از این تجربه کاملاً خشنود و راضی نمی شود و تشنه جلسات بیشتری از این عمل ناپسند می شود. مضرترین اثر خودارضایی مکرر، به ویژه قبل از ازدواج و هنگام وارد شدن به یک رابطه صمیمانه، ناتوانی جنسی، با نام مستعار اختلال نعوظ (ED) و همچنین انزال زودرس (PE) است. فردی که از چنین اعتیادی رنج می برد، مستعد محرک های خاصی است که ممکن است در روابط واقعی وجود نداشته باشند. این مسئله منجر به ناتوانی در برقراری رابطه جنسی مطلوب و رضایت بخش می شود.

روش های توقف خود ارضایی

خداوند، انسان ها، به ویژه مردان را با میل جنسی قوی پس از رسیدن به بلوغ آفریده است. این تمایل دلیل خوبی دارد. اگر مردم این میل و انگیزه را نداشتند، نسل بشر منقرض می شد. در نتیجه اسلام راه حلال و حلال ارضای میل جنسی یعنی ازدواج را توصیه می کند. ازدواج به چالشی برای جوانان امروزی تبدیل شده است. پیش شرط های ازدواج آنقدر زیاد شده که ازدواج برای افراد به شدت سخت می شود. با این حال، جوانان باید تمام تلاش خود را انجام دهند و سخت تلاش کنند تا شرایط ازدواج خود را برآورده کنند. علاوه بر این، دیگر مسلمانان، به ویژه پدر و مادر، وظیفه دارند که ازدواج آن ها را تسهیل کنند و هر کاری را که برای ازدواج لازم است انجام دهند. خداوند در قرآن فرموده است:

”  وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‎ ”

مطلب پیشنهادی: اعتیاد به خودارضایی

اکنون ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که به هر دلیلی نتوانند ازدواج کنند. آن ها باید چه کار کنند؟ در اینجا لیستی از کارهایی است که این افراد می توانند برای توقف خود ارضایی انجام دهند:

  1. رابطه خود را با خدا بهتر کنید. همیشه او را در هر کجا که هستید حاضر بدانید و بدانید که اگر خودارضایی کنید از دست شما ناراحت می شود.
  2. سعی کنید سازنده باشید. سرگرمی های خود مانند خواندن کتاب های هیجان انگیز را دنبال کنید. خواندن قرآن نیز راهی عالی برای منحرف کردن توجه شما از افکار جنسی به چیزی معنوی است.
  3. ورزش یکی از بهترین راه ها برای توقف خود ارضایی است. به عنوان یک حواس پرتی خوب عمل می کند و سلامت شما را بهبود می بخشد.
  4. روزه گرفتن راهی عالی برای ترک خود ارضایی است. یا روزه شرعی یا روزه منقطع کارش را می کند. روزه باعث نظم و انضباط شما می شود و میل جنسی تکانشی شما را مهار می کند.
  5. یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد انگیزه، شمارش روزهایی است که خودارضایی نمی کنید. زمانی که احساس کردید ترک خود ارضایی برای شما تبدیل به یک سبک زندگی شده است، می توانید شمارش را متوقف کنید.
  6. وقتی از نظر جنسی هیجان زده شدید، سعی کنید آن انرژی را به فعالیت دیگری تبدیل کنید. به عنوان مثال، چند بار بدن خود را منقبض کرده یا بدوید. همچنین می توانید یکی از پنج فعالیت فوق را انجام دهید.
  7. در مورد تمام مزایایی که اگر خودارضایی نکنید برای شما دارد، فکر کنید. اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت، اجتماعی تر می شوید، تماس چشمی شما بهبود می یابد، وضعیت بهتری خواهید داشت، تعلل نمی کنید، هدف خوبی در زندگی خواهید داشت و غیره.

 

خود ارضایی و معنویت ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد و باورها و نگرش های مذهبی متفاوتی در این زمینه وجود دارد. این عمل به دلیل جایگاهی که در خارج از مرزهای ازدواج به عنوان نوعی از خود ارضایی جنسی دارد، در اسلام حرام شمرده شده است. اسلام بر عفت، حیا و مسئولیت پذیری در رفتار جنسی تأکید فراوان دارد و خود ارضایی نقض این ارزش هاست. در حالی که ممکن است خود ارضایی یک فعالیت بی ضرر به نظر برسد، اما منجر به اعتیاد، مشکلات جسمی و روانی و دید تحریف شده نسبت به رابطه جنسی می شود. کسانی که با مسائل مربوط به خود ارضایی دست و پنجه نرم می کنند تشویق می شوند که از افراد مذهبی و متخصصان بهداشت روان راهنمایی و حمایت دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *