علل ناتوانی جنسی و درمان آن

سلامت جنسی یکی از مهم‌ ترین عواملی است که بر زندگی زناشویی زوج ها تاثیر می گذارد. اگر زوجی از سلامت جنسی کافی برخوردار نباشند، نمی توانند با یکدیگر رابطه سالمی برقرار کنند و به احتمال زیاد دچار مشکلات متعدد در زندگی خود می شوند. بهتر است پیش از اینکه در رابطه جنسی خود به مشکل بخورید به مشاوره جنسی یا مشاوره زناشویی مناسب مراجعه کنید.در اینجا درباره علل ناتوانی جنسی و درمان آن صحبت شده است. برای مثال یکی از مهم ترین ناتوانی جنسی در آقایان اختلال نعوظ نام دارد. این اختلال به راحتی می تواند تمام جنبه های زندگی را تحت شعاع قرار دهد و حتی زوجین را تا پای طلاق هم بکشاند.   در صورت ایجاد مشکل در روابط جنسی خود علاوه بر مراجعه به مشاوره جنسی به مشاوره مشکلات زناشویی  می توانید مراجعه کنید.

کلینیک روان آرام یکی از بهترین کلینیک های درمانی انواع مشکلات جنسی اماده خدمت رسانی به همه عزیزان است. شما می توانید از طریق مشاوره آنلاین یا حضوری مشکلات خود را با مشاوران مجموعه روان آرام در میان بگذارید و بهترین راه حل را برای رفع آن ها دریافت کنید.

تماس با ما

انواع ناتوانی جنسی در خانم ها و آقایان

عمده مشکلات جنسی در خانم ها

  • دیسپارونی (آمیزش دردناک)
  • واژینیسموس
  • عدم رسیدن به ارگاسم
  • کاهش میل جنسی

عمده مشکلات جنسی در مردان

  • اختلال نعوظ
  • عدم به ارگاسم رسیدن
  • کاهش میل جنسی
  • زودانزالی
  • ورم و التهاب بیضه ها
  • ضایعات تناسلی

علل ناتوانی جنسی در افراد چیست؟

دلایل ابتلا به ناتوانی جنسی بسیار زیادند و به علت خاصی محدود نمی شوند. گاهی افراد براثر مشکلات روحی ناتوانی جنسی را تجربه می کنند گاهی نیز به دلایلِ عوامل فیزیکی و جسمانی. به صورت کلی مهم ترین دلایل بروز مشکلات جنسی در اقایان و خانم ها عبارت اند از:

بیماری قلبی

در صورتی که قلب افراد دچار مشکل شود و به خوبی قبل، عمل پمپاژ را انجام ندهد،  ناتوانی جنسی در او رخ می دهد. در واقع عدم درست پمپاژ خون، باعث می شود خون کافی به آلت تناسلی نرسد و در نتیجه فرد اختلالات گوناگونی مانند نعوظ یا غیره را تجربه کند. پزشکان به افراد و به خصوص اقایان پیشنهاد می کنند همیشه چکاپ های سالیانه قلب را انجام دهند تا در آینده دچار مشکلات و اختلالات جنسی مختلف نشوند.

کلسترول و فشار خون

نتایج آزمایشات محققان نشان می دهد، کلسترول و فشار خون بالا یا پایین نیز موجب بروز اختلالات و مشکلات جنسی مختلف در افراد می شود.

دیابت

دیابت نیز یکی از مشکلات جسمانی است که ناتوانی جنسی در افراد را در پی دارد. احتمال ابتلای افرادی که مدت زیادی از دیابت رنج می برند به مشکلات جنسی، بسیار زیاد است. این مشکل به خصوص در مردان بسیار دیده می شوند. یعنی درصد بسیار بالایی از اقایانی که دیابت دارند بعدها دچار اختلال نعوظ یا دیگر مشکلات جنسی می شوند. از این رو بسیار مهم است که فرد بیمار کنترل قند خون خود را به دست بگیرد. متاسفانه نتایج تحقیقات پزشکان نشان می دهد، اختلال نعوظی که بر اثر دیابت ایجاد شده، به سختی درمان می شود و افرادی که از این مشکل رنج می برند حتما باید از کمک یک سکس تراپ و پزشک ارولوژیست نیز استفاده کنند.

مصرف دخانیات

 مصرف دخانیات و الکل می تواند، افراد را به انواع اختلالات جنسی دچار کند. افرادی که به مصرف دخانیات اعتیاد دارند، سرعت جریان خون آن ها کاهش می یابد. این موضوع باعث می شود سرعت جریان خون در آلت تناسلی هم کاهش یابد و در نتیجه انواع اختلالات جنسی در آن ها رخ دهد.

افرادی که براثر مصرف دخانیات دچار ناتوانی جنسی شده اند، تنها در صورتی درمان می شوند که مصرف مواد را ترک کنند.

کاهش سطح تستوسترون

اگر سطح تستوسترون مردان از حد لازم پایین تر باشد، دچار ناتوانی جنسی می شوند. طبق آماری که منتشر شده، سطح تستوسترون طبیعی یک چهارم مردان دنیا، پایین تر از حد معمول است. البته این مشکل نیز راهکارهای طبیعی خود را دارد. برای اطلاع از سطح تستوسترون خود کافی است یک آزمایش خون بدهید. اگر نتایج آزمایش نشان داد که شما هم این مشکل را دارید، برای درمان خود با پزشک مشورت کنید.

بیماری های غدد درون ریز

غدد درون ریز یک سیستم خاص در بدن است که برای عملکردهای جنسی بدن مثل تولید مثل یا تنظیم متابولسم و غیره، هورمون ترشح می کند. مشکلات و بیماری های خاص مانند دیابت می توانند در عملکرد این غدد اختلال ایجاد کنند و در نتیجه موجب ناتوانی جنسی در بدن شوند.

مصرف داروهای مختلف

یکی از دیگر از عواملی که موجب بروز اختلالات جنسی در افراد می شود، داروها هستند. بعضی از اقایان و خانم ها مجبورند به دلیل شرایط جسمانی و یا روحی خود داروی خاصی را مصرف کنند. این داروها می تواند موجب ناتوانی جنسی در آن ها شود.

البته باید توجه داشته باشید که قطع خودسرانه این داروها کار درستی نیست. یعنی اگر فردی به دلیل مصرف دارویی خاص دچار ناتوانی جنسی شده در وهله اول باید با پزشک خود در این باره مشورت کند. بعضی از داروهایی که می توانند موجب بروز مشکل جنسی در افراد شوند، عبارت اند از:

محرک‌های CNS مانند: آمفتامین‌ها و کوکائین

داروهایی که برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند مانند: سایمتیدین

داروهایی که باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شوند مانند: کدئین، دیازپام و آلپرالوزام

دیوریتیک‌های مختلف مانند: اسپیرونولاکتون و فوروزمید

کاردیول و دیگر مسدودکننده‌های بتا

علت های مختلف اختلال نعوذ

اختلال نعوظ یک مشکل جنسی است که در اقایان رخ می دهد. براثر این اختلال، الت تناسلی فرد به حالت نعوظ نمی رسد و به اصطلاح بزرگ و سفت نمی شود. این اختلال رابطه جنسی زوج ها را دچار مشکل می کند، زیرا اقایان بدون نعوظ نمی توانند رابطه جنسی با همسر خود داشته باشند. عوامل و علل هایی بروز اختلال نعوظ عبارت اند از:

  • بیماری هایی مانند ناراحتی قلبی، دیابت، کلسترول بالا، فشار خون پایین یا بالا
  • مصرف دخانیات
  • مصرف الکل
  • کاهش سطح تستوسترون
  • اختلال در غدد درون ریز
  • عفونت های مقاربتی
  • التهاب و سرطان پروستات
  • افسردگی و اضطراب شدید

درمان اختلال نعوذ

همه راه‌های درمان ناتوانی جنسی مردان و یا حتی زنان به پزشک منتهی می شود. درمان مشکلات جنسی کار بسیار تخصصی است و هیچ فردی نمی تواند بدون تخصص کافی در این زمینه آن ها را درمان کند. پس بهترین راهکار درمان اختلال نعوظ در مردان نیز مراجعه به پزشک است. حال اگر این مشکل بر اثر عواملی روحی ایجاد شده باشد، راهکار درمان آن در دست سکس تراپ است. اما اگر فرد به دلایل فیزیکی به اختلال نعوظ دچار شده باشد، لازم است برای درمان آن به پزشک ارولوژیست مراجعه کند.

پیشگیری از ناتوانی جنسی

راهکارهایی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید از بروز ناتوانی جنسی در خود پیشگیری کنید. این راهکارها عبارت اند از:

  • خواب کافی در طی روز
  • ترک سیگار و سایر دخانیات
  • ترک مواد الکلی
  • داشتن یک برنامه غذایی مناسب
  • دوری از استرس
  • اهمیت دادن به شرایط روحی و روانی
  • ورزش و انجام فعالیت های بدنی مداوم
how-long-does-it-take-to-get-over-a-breakup-couple-looking-upset-in-bed

 

تشخیص و درمان مشکلات جنسی

به صورت کلی تشخیص و درمان اختلالات جنسی و درمان مشکلات جنسی تنها با کمک سکس تراپ یا ارولوژیست انجام می شود. پزشکان نیز برای درمان مشکلات جنسی از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

درمان دارویی

یکی از متدوال ترین روش هایی که از طریق آن مشکلات و اختلالات جنسی افراد درمان می شود، مصرف دارو است. پزشکان با توجه به شرایط فرد و علت اصلی بروز اختلال جنسی در آن، دارویی مناسب تجویز کنند. بیمار نیز بعد از مصرف داروها به تدریج به حالت عادی برمی گردد. از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان ناتوانی جنسی افراد تجویز می کنند، تادالافیل، واردنافیل، اوانافیل و غیره است.

به خاطر داشته باشید، مصرف خودسرانه این داروها نه تنها کمکی به فرد بیمار نمی کند، بلکه شرایط را از آنچه که هست وخیم تر هم می کند. پس به هیچ عنوان دارویی را برای افزایش قوای جنسی خود به صورت خودسرانه مصرف نکنید.

استفاده از پمپ خلآ آلت تناسلی

یکی از راهکارهای درمانی که پزشکان برای درمان اختلال نعوظ در اقایان از آن استفاده می کنند، پمپ خلآ آلت تناسلی است. این پمپ مناسب افرادی است که به درمان های تهاجمی علاقه ندارند.

پمپ خلآ آلت تناسلی با باتری کار می کند. روش استفاده از آن ها نیز به این گونه است که فرد بیمار، لوله پمپ را روی الت خود قرار می دهد، سپس هوای درون لوله را به بیرون می کشد تا درون لوله خلآ ایجاد شود. این پمپ کمک می کند، خون در آلت تناسلی مردان با سرعت بیشتری جریان پیدا کند. در نتیجه اختلال نعوظ در فرد درمان می شود. البته استفاده از پمپ خلآ آلت تناسلی بی دردسر هم نیست و ممکن است در آلت مردان، درد و کبودی ایجاد کند.

درمان گیاهی

بعضی داروهای گیاهی هستند که می توانند به تقویت قوای جنسی مردان کمک می کنند. از جمله آن ها می توان به آب انار، سرکه سیب و جنسینگ قرمز اشاره کرد. البته باید بدانید مصرف خودسرانه این داروها کار درستی نیست و حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمانی که احساس کردید به خوبی قبل نمی توانید با همسر خود رابطه برقرار کنید و مشکلی بزرگ در روابطتان ایجاد شده، باید به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره علل ناتوانی جنسی صحبت کردیم و به مواردی از جمله اختلال نعوظ و .. بطور کامل اشاره کرده و توضیحات لازم داده شده است. در کنار بیان علل بروز ناتوانی جنسی درباره درمان آن و چگونگی پیشگیری از بروز آن صحبت کردیم. مشکلات و ناتوانی جنسی خود را جدی بگیرید؛ زیرا این دسته از مشکلات تاثیر زیادی بر روند زندگی مشترک دارند. شدت مشکلات جنسی می تواند رابطه دو فرد را مختل کند. پس در اسرع وقت به مشکل خود رسیدگی کنید. در صورت بروز هر گونه از دلایل ناتوانی جنسی حتما به یک مرکز مشاوره معتبر همچون مرکز مشاوره کلینیک روان آرام مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *